سوالات متداول متقاضیان ثبت اختراع

مدعیان محترم در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد چگونگی تکمیل اظهارنامه و سایت اداره ثبت اختراعات موارد ذیل را مطالعه فرمایید.

آیا مهلت پاسخ به اخطار رفع نقص قابل تمدید است؟

بله، متقاضی در صورتیکه قادر نباشد ظرف موعد مقرر ۳۰ (۶۰ روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روزه مدارک خود را اصلاح یا تکمیل نماید می تواند با ذکر دلایل، درخواست استمهال (تمدید مهلت ) نماید و اداره مربوطه می تواند فقط یکبار با این تمدید مهلت موافقت نماید.
نحوه ثبت درخواست :
در خصوص متقاضیانی که دارای حساب کاربری هستند؛
۱- ابتدا در صفحه اصلی سایت گزینه ورود /ثبت نام متقاضی جدید را انتخاب نمایید.
سپس نام کاربری و گذرواژه خود را وارد نمایید.
۲- گزینه کارتابل اظهارنامه را انتخاب نمایید.
۳- در لیست ، اظهارنامه خود را انتخاب نمایید.
۴- بر روی آن کلیک نمایید.
۵- در لیست نمایش داده شده گزینه نامه درخواست را انتخاب نمایید.
۶- ثبت درخواست جدید را انتخاب نمایید.
۷- موضوع درخواست را " استمهال (تمدید مهلت) انتخاب نمایید و مراحل ثبت درخواست را تکمیل نمایید.

توجه : دقت شود که این درخواست باید در موعد مقرر قانونی انجام پذیرد و پس از سپری شدن مهلت ۳۰ (۶۰ روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روز پرونده کان لم یکن تلقی می گردد.

برای پاسخ به اخطار رفع نقص باید به چه ترتیبی عمل نماییم؟

متقاضی از تاریخ دریافت پیامک ۳۰ (۶۰ روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روز مهلت خواهد داشت تا برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه و ضمائم آن به روش ذیل اقدام نماید.

iripo.ssaa.ir ===> " خدمات الکترونیک" ===> "اداره ثبت اختراعات" ===> "ثبت انواع درخواست"
===> وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز شخصی ===> انتخاب "درخواست رفع نقص" از قسمت "موضوع درخواست"
===> تکمیل متن نامه بر اساس موارد رفع نقص در ابلاغیه و وارد نمودن شماره ابلاغیه در فیلد مربوطه ===> ادامه ثبت ===> (در صورت لزوم افزودن پیوست از نوع فایل word یا pdf) ===> بازبینی و تایید اطلاعات ===> در نهایت "دریافت شماره مکانیزه"

 

در خصوص مشاهده پیغام ” به دلیل مشکل فنی باید افراد را حذف نموده و مجددا اضافه کنید” چه اقدامی می بایست انجام شود؟

لطفا تمامی اشخاصی را که در بخش اشخاص مرتبط اظهارنامه وارده نموده اید، حذف نمایید و مجددا اضافه نمایید.

در هنگام مشاهده پیغام “شماره ابلاغیه مرتبط مشخص نشده است و یا نادرست است” چه اقدامی باید انجام گیرد؟

لطفا شماره ابلاغیه را از خلاصه پرونده یا گردش کار یادداشت نموده و در قسمت مربوطه تایپ نمایید و از copyو past نمودن خودداری نمایید.

در خصوص مشاهده پیغام ” اطلاعات شناسنامه ای شما صحیح نیست” چه اقدامی می بایست انجام شود؟

لطفا فیلد های نام و نام خانوادگی و نام پدر و کدملی و شماره شناسنامه را بررسی نمایید.
پیشنهاد می گردد:
۱- حتما از مرورگر فایرفاکس نسخه ۵۵ به بالا استفاده نمایید.
۲- لطفا از طریق رایانه اقدام به ثبت نام نمایید و از تبلت و یا گوشی استفاده ننمایید.
۳- از کیبور فارسی استفاده نمایید نه عربی.
۴- مشخصات را عینا، همانند کارت ملی تایپ نمایید.
۵- لطفا تاریخ ها را تایپ نمایید و از لیست انتخاب ننمایید.
۶- سیستم بین "آ" و "ا" تفاوت قائل است بین "اله" و "الله" و "ئی" و "یی" و از این قبیل موارد.

- لطفا در هنگام تایپ اطلاعات به این موارد دقت نمایید.

منظور از وضعیت “در حال بررسی توسط مالکین” چیست؟

در صورتیکه اظهارنامه ای را در وضعیت در "در حال بررسی توسط مالکین" مشاهده می نمایید بدین معناست که یکی از مالکین اظهارنامه، مندرجات و ضمائم اظهارنامه را تایید ننموده است. جهت اطلاع از اینکه کدام مالک ، مندرجات و ضمائم را تایید ننموده است شخص ثبت کننده اظهارنامه، با کلیک بر روی شماره اظهارنامه، در کارتابل خود می تواند از این موضوع مطلع گردد. جهت تایید، هر یک از مالکین می بایست وارد حساب کاربری خود شود و با انتخاب اظهارنامه مربوطه و مشاهده مندرجات و ضمائم مربوط به آن، اطلاعات را تایید نماید.

در صورت مشاهده پیام ” شخص وارده شده به شماره ….. در سامانه ثبت نام کرده است ولی متاسفانه ضمائم مورد نیاز را ارائه نمودهاند” چه اقدامی می بایست انجام گردد؟

شخص اعلام شده می بایست وارد حساب کاربری خود شود و ضمیمه درخواستی را بارگذاری نماید. (به محض ورود به حساب کاربری سامانه به صورت اتوماتیک صفحه بارگذاری را نمایش می دهد)

جهت پیگیری درخواستی که از طریق منوی امکانات ویژه ثبت می گردد چگونه اقدام کنیم؟

با مراجعه به حساب کاربری ، بخش کارتابل درخواست ها ، شماره درخواست را از لیست نمایش داده شده، جستجو نمایید.
سپس با کلیک بر روی شماره درخواست می توانید گزینه گردش کار را جهت پیگیری درخواست مشاهده نماید.
درصورت صدور ابلاغیه رفع نقص در خصوص درخواست ثبت شده، جهت ثبت پاسخ، گزینه لیست ابلاغیه ها را انتخاب نمایید سپس با کلیک بر روی شماره ابلاغیه مورد نظر، گزینه ثبت پاسخ ابلاغیه را انتخاب نمایید و درخواست خود را ثبت نمایید.

پس از دریافت پیامک مبنی بر صدور ابلاغیه یا آگهی یا هر نوع اطلاع رسانی دیگر، چگونه میتوان پیگیر امور بود؟

تمامی اتفاقاتی که بر روی پرونده رخ میدهد در بخش خلاصه پرونده (به آدرس ذیل) قابل رویت می‏‎باشد. شما میتوانید مطابق اعلام و یا درخواست اداره اقدام نمایید.

iripo.ssaa.ir ===> “خدمات الکترونیک” ===> انتخاب اداره ===> “پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده …”
===> وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز شخصی

تذکر: در صورت نیاز به هر گونه مکاتبه با اداره میتواند از بخش “ثبت انواع درخواست” (به آدرس ذیل) اقدام نمایید.

iripo.ssaa.ir ===> “خدمات الکترونیک” ===> انتخاب اداره ===> “ثبت انواع درخواست …”
===> وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز شخصی

آیا همه متقاضیان باید اطلاعات مربوط به قسمت حق تقدم را وارد نمایند؟

فقط متقاضیانی که طرح/اختراع/علامت خود را در خارج از ایران به ثبت رسانده اند و یا درخواست ثبت داده اند می توانند از حق تقدم استفاده نماینددر غیر این صورت بدون وارد نمودن اطلاعات این فرم باید دکمه ثبت اطلاعات پایه را کلیک نمایند. (توضیحات کامل در مورد حق تقدم در راهنمای ثبت اظهارنامه موجود می باشد).

بعد از ثبت اظهارنامه بصورت الکترونیکی آیا متقاضی باید در اداره برای پیگیری حاضر شود؟

خیر،
جهت پیگیری اظهارنامه و مشاهده نوبت بررسی از طریق همان حساب کاربری می بایست اقدام نماید. پس از ورود به حساب کاربری با کلیک بر روی شماره اظهارنامه مورد نظر ، گزینه " گردش کار پرونده" را انتخاب نمایید.کلیه اقدامات در این بخش ثبت می گردد
همچنین پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه و ضمائم آن، اقدامات انجام شده از طریق نامه الکترونیکی(e-mail) و پیام کوتاه (sms) به متقاضی(دریافت کننده ابلاغ) ابلاغ و اعلام خواهد شد.

درصورتیکه در متن ابلاغ درخواست حضور فیزیکی از متقاضی شده باشد ، حضور بلامانع است.

چه مدارک برای زمان دریافت اصل گواهینامه اضافه کالا/خدمات/طبقات (بعد از انتشار آگهی دوم) مورد نیاز است؟

-اصل روزنامه رسمی منتشره بر اساس آگهی دوم (آگهی رسمی ثبت اضافه کالا و خدمات و طبقات)
- اصل گواهینامه ثبت علامت (که بر اساس آن اظهارنامه اضافه کالا/خدمات/طبقات تنظیم شده است)

چه مدارکی برای زمان دریافت اصل گواهینامه تغییر علامت (بعد از انتشار آگهی دوم) مورد نیاز است؟

- اصل روزنامه رسمی منتشره بر اساس آگهی دوم (آگهی رسمی ثبت تغییر علامت تجاری)
- اصل گواهینامه ثبت علامت (که بر اساس آن اظهارنامه تغییر علامت تنظیم شده است)

بعد از پرداخت هزینه انتشار آگهی و انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور چه اقدامی می بایست انجام داد؟

۱- با توجه به مکانیزه شدن فرایند ها، بعد از پرداخت هزینه و انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور ، نیازی به ارسال تصویر روزنامه رسمی آگهی تقاضا نیست، چرا که سیستم بصورت اتوماتیک، ۳۱ روز پس از انتشار آگهی (در صورت عدم اعتراض به آگهی) ابلاغیه پذیرش صادر نموده و در آن مبلغ هزینه ثبت نهایی را اعلام مینماید. لذا لازم است از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه رسمی به مدت ۳۵ روز بصورت مستمر به بخش خلاصه پرونده مراجعه نموده تا از اعتراض به آگهی و یا صدور ابلاغیه پذیرش مطلع گردید.

۲- بعد از مشاهده مبلغ حق الثبت در ابلاغیه پذیرش (در خلاصه پرونده قابل مشاهده است)، از طریق سایت قسمت ثبت انوع درخواست با موضوع پرداخت هزینه حق الثبت، اقدام به پرداخت نمایید.

۳- بعد از مشاهده آگهی رسمی در خلاصه پرونده، نسبت به پرداخت هزینه جهت انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور از طریق سایت روزنامه رسمی (www.rrk.ir) اقدام نمایید

امکان مشاهده صفحه پرداخت اینترنتی نیست یا امکان ورود به صفحه دریافت کننده ابلاغ ها نمی باشد!

مشکل از مرورگر رایانه شماست لطفا از مرورگر فایرفاکس نسخه ۱۶ به بالا استفاده نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید